noQ kommer på den internationella dagen för hemlösa den 10 oktober anordna ett hackathon för hemlösa. Regler, inbjudan, jury och all annan info kommer på denna sida som uppdateras fortlöpande.
Inställt på grund av för få anmälda. Vi ses 10 oktober 2025 igen
Regler
1. Teamuppsättning
Antal deltagare per team: Varje team får bestå av 2–5 personer.
Individuell anmälan: Om du inte har ett team vid anmälan kan arrangörerna hjälpa till att matcha dig med andra. Fyll i detta på anmälningsformuläret.
Roller i teamet: Team bör ha en mångfald av färdigheter, t.ex. programmering, design, affärsutveckling, men det är inget krav. En av deltagarna ska vara lagkapten, tillika kontaktperson. Detta är samma person som anges i anmälan.
2. Projektkrav
Nytt projekt: Projektet måste vara helt nytt och inte påbörjat innan hackathonets start. Återanvändning av tidigare arbete är inte tillåtet.
Tillåtna teknologier: Deltagare får använda alla öppet tillgängliga bibliotek, ramverk och API:er.
Öppen källkod: Koden som utvecklas under hackathonet bör vara tillgänglig för juryn och eventuellt andra deltagare vid behov.
Deadline: Alla projekt måste lämnas in innan hackathonets deadline för att vara giltiga.
Tema: Projektet ska leverera direkt eller indirekt nytta för hemlösa. Notera att det finns många typer av hemlöshet, inte bara det som i dagligt tal slarvigt kallas uteliggare.
3. Kodningstid
Start och slut: Hackathonet börjar vid 2024-10-10 kl 10:00 och slutar vid 2024-10-10 kl 22:00.
Fokuserad tid: All utveckling, design och kodning måste ske under den officiella hackathonperioden. Idéer får finnas innan dess, dock i odokumenterad form.
4. Bedömningskriterier
Innovation: Hur originell och nyskapande är idén?
Teknisk komplexitet: Hur avancerad är den tekniska lösningen?
Användbarhet: Är projektet praktiskt och lätt att använda för målgruppen?
Design och användarupplevelse: Hur ser användargränssnittet ut, och hur är användarupplevelsen?
Presentation: Hur väl presenterar teamet sin idé och sitt projekt för domarna?
Socialt värde: Vilket värde tillför detta målgruppen?
Teamwork: Samarbete, transparens
5. Juryns arbete
Presentation: Varje team får 10 minuter att presentera sitt projekt för juryn via inspelad film som ska mailas som länk (ej som bifogad fil) till juryn@noq.nu, senast sluttiden för hackathonet.
Frågestund: Juryn kan ställa frågor mellan 11/10 och 17/10 till lagledaren via vår kommunikationskanal för att fördjupa sin förståelse av projektet.
Poängsättning: Projekten bedöms utifrån en poängskala inom varje kriterium ovan.
Vinnarna: presenteras 19 oktober.
Juryn:
Maria Dahlstedt, Verksamhetschef Convictus
Malin Fors, Enhetschef för boställena Grumman och Aspudden
Kategoripriser: Priser delas ut inom de olika bedömningskriterierna Bästa tekniska lösning Mest innovativa idé Bästa användarupplevelse Socialt värde
Huvudpris: Det team som får högst poäng i samtliga kategorier vinner huvudpriset som förblir hemligt.
Vinnare meddelas senast en vecka efter hackathonet direkt till vinnaren samt på noQs hemsida.
7. Juridiska regler
Äganderätt: Alla deltagare och noQ har äganderätten till alla deltagares idéer. Kodens äganderätt tillfaller deltagaren.
Användning av andras verk: Det är förbjudet att använda någon annans kod utan tillstånd. All tredjepartskod måste vara korrekt krediterad och i enlighet med dess licens.
Sponsringsvillkor: Eventuella produkter eller priser som delas ut av sponsorer omfattas av dessa företags egna villkor och ansvar.
8. Etik och uppförande
Fair Play: Fusk eller manipulering av resultaten är förbjudet.
Respekt: Alla deltagare ska visa respekt för varandra, arrangörer och domare. Rasistiskt, sexistiskt eller stötande beteende tolereras inte.
Samarbete: Uppmuntra samarbete och kunskapsdelning i teamet, men varje team måste utveckla sitt projekt självständigt och utan hjälp utifrån annat än från mentorer (se nedan).
9. Diskvalificering
Deltagare kan diskvalificeras om de bryter mot någon av reglerna ovan, inklusive användning av tidigare utvecklat arbete, fusk eller olämpligt beteende.
Vi förutsätter fair play och kommer endast ta stickprov för att se om reglerna efterlevs. Om du misstänker fusk kontakta oss.
10. Övrigt
Support: Under hackathonet kan deltagare få hjälp från mentorer eller tekniska rådgivare som ej får deltaga i arbetet annat än som reaktiva bollplank, men det slutliga projektet måste vara teamets eget arbete. noQ kommer ha en supporttjänst för frågor om formalia
Deltagande: Deltagare i teamen måste vara registrerade och närvarande för att vara berättigade till priser.
Kommnunikation: Alla deltagare kommer bjudas in till en separat instans av appen Slack där all kommunikation sker transparent för alla samtidigt.
Språk i lösningen samt appen/redovisningen/demon ska vara svenska eller engelska.
Kostnad: Gratis
Marknadsföring
Vi tackar alla för hjälp med marknadsföringen av detta event. Nedan ett bar banners ni kan använda, gärna med länk till denna sida.