NoQ är en ideell tech-for-good förening där alla jobbar som volontärer och strävar efter att hjälpa hemlösa och utsatta människor. Med ett dedikerat team på över 30 medarbetare över hela Sverige arbetar vi för att erbjuda innovativa IT-tjänster för att ta itu med utmaningarna kring utsatthet. Vårt huvudsakliga fokus just nu är att underlätta för akut hemlösa i Stockholm att hitta tak över huvudet för natten.
Vår vision är noll utsatta på jorden
Vår mission för 2024 är noll akut hemlösa i Stockholm julen 2024
noQ startade 2017 som en erfarenhet när Ove Holmberg som inhyrd konsult på Stockholms stad skulle utreda faktureringsrutiner för hemlösa. Han fick då inte bara uppleva hur faktureringen kunde förbättras utan träffade framför allt många hemlösa, boställen och administratörer, som alla led av manuella administrativa rutiner som tog hela arbetsdagar, hellre än att hjälpa de hemlösa. Oves rapport slutade med:
”Ni bör även se över hela processen från bokning till statistik och fundera över hur man mer effektivt bokar platser. Att skapa en bokningsapp som ger överblick över lediga platser och som håller all data som behövs för fakturan borde inte vara så svår att bygga.”
Då fanns varken tid eller pengar på Stockholms stad att göra annat än att förbättra faktureringsrutinerna. Problemen förföljde Ove tre år senare då han ville göra nytta som volontär på ett härbärge där han jobbade med att städa och laga mat. Fortfarande samma manuella rutiner och köer utomhus. I februari 2023 tog han sig äntligen i kragen och frågade några vänner om de skulle göra någonting åt saken – på allvar. Sagt och gjort och via upprop på Linkedin blev de ett tiotal som alla tog sig an utmaningen. Efter ett år som ett virtuellt nätverk insåg de att de behövde bli en formell organisation för att kunna ingå partnerskap som blivit en del av noQs strategi, så den 13 februari 2024 bildades den ideella och allmännyttiga föreningen noQ. Den första styrelsen bestod av Martin Jonsing, Johan Lith och Ove Holmberg. När vi nu skriver hösten 2024 spurtar vi för vår första leverans – appen.
Hemlösheten i Stockholm är en påtaglig verklighet där många lever under svåra förhållanden. Hemlöshet, bristande tillgång till mat och bostad, samt otillräcklig tillgång till vård och stöd är några av de utmaningar som utsatta i Stockholm möter dagligen. Dessa svårigheter kan förvärras av social isolering, ekonomisk osäkerhet och brist på tillgång till resurser och nätverk som kan erbjuda hjälp och stöd. noQ vill ändra på detta och tillgodose de utsattas behov genom att samarbeta med befintliga organisationer för välgörenhet och erbjuda IT-lösningar för att förenkla vardagen för de utsatta, men även för de som dagligen jobbar med detta som på boställen och inom socialtjänst. För detta har vi skapat en hypotes:
Vi tror att en digital lösning för akut hemlösa, boställen och handläggare kommer att
Vi vet att denna hypotes är sann när vår lösning berättar att den har potential ur ett hemlös-, boställe- och handläggarperspektiv.
Till skillnad från idag när hemlösa står ute i de kalla tidiga morgnarna för en biljett till en sovplats nästa natt och administratörer och handläggare spenderar många timmar på att administrera detta.
Vi vet att denna hypotes är sann när vår lösning berättar att den har potential ur ett hemlös-, boställe- och handläggarperspektiv.
Hypotesen ska vi verifiera genom att skapa en IT-lösning som digitaliserar och effektiviserar processen att hitta en sovplats för både individer och institutioner. Vi vill även samarbeta med organisationer, företag och kommuner för att utveckla vårt nätverk och skapa en produkt som kan användas av alla inblandade parter. Gratis. Vi bygger därför appen – välkommen att prova på!
Vi är alla volontärer och jobbar här för att vi har en stark självmedkänsla – vi själva mår bra av att ha medkänsla för utsatta. Ta kontakt med oss via kontaktsida eller maila fornamn@noq.nu för den person du vill kontakta.
Produktägare
bli en del av
vårt team