Häromdagen kom Riksrevisionens rapport om effektivitetsbrister i statens arbete med strategiska digitaliseringsprojekt. Rapporten menar att myndigheterna har återkommande problem med att leverera resultat inom utsatt tid och budget, ofta på grund av brist på it-kompetens och bristande kravställning. Många projekt har inte utvärderats, vilket försvårar en samlad bedömning av måluppfyllelsen i de strategiska digitaliseringsprojekt som omfattas av granskningen. Vissa stora och kostsamma projekt har avbrutits i förtid, vilket resulterat i stora ekonomiska förluster för staten. Detta är historien om systemet Esset som kostade staden 300 millar i skuggan av Skolplattformen, PUST, Milennium, SUS, Primula, Sjunet och andra IT-floppar.
Socialnämnden har fått flera uppdrag av Regeringen som berör digitalisering av socialtjänsten och projekt modernisering av sociala system som bla säger att “Socialnämnden ska leda arbetet med att införa ny teknik och nya arbetssätt inom socialtjänsten. Socialnämnden ska arbeta för att socialtjänstens verksamhet ska bli mer innovativ genom att exempelvis utveckla användandet av digitalisering och välfärdsteknik.”
Så startade projektet Modernisering av Sociala system 2020 med syftet att öka effektiviteten och kvaliteten i stadens socialtjänst (uppsökande/förebyggande, handläggning/beställar- och utförarverksamhet) samt i den kommunala hälso- och sjukvården. Staden skulle utveckla nya gemensamma moderna arbetssätt och tillhörande digitala stöd som helt skulle ersätta nuvarande sociala system och de delar av Platina (stadens ärendehanteringssystem) som idag stödjer delar av stadens socialtjänstverksamhet. Det nya verksamhetsstödet fick namnet Esset.
IT-systemet Esset, som nu skulle ersätta det äldre systemet Paraply (byggt i Platina) inom Stockholms stads socialtjänst, stoppades sedan 2021 efter att ha kostat staden 296 miljoner kronor utan att någonsin tas i bruk. Projektet, som påbörjades 2016 med en ursprunglig budget på 570 miljoner kronor, syftade till att modernisera digitala verktyg för cirka 18 000 anställda inom individ- och familjeomsorg, äldreomsorg samt omsorg om funktionshindrade. Enligt stadens IT-direktör Andreas Nordström berodde beslutet att avbryta projektet på förseningar och ökade kostnader. En projektöversyn visar att det fanns risk för att budgeten skulle tredubblas, vilket enligt Nordström gjorde det ohållbart att fortsätta. Istället valde staden att satsa på att vidareutveckla det befintliga systemet Paraply, trots att det upplevs som långsamt av många användare.
Beslutet att stoppa Esset togs trots avrådan från ett konsultbolag som genomlyst projektet. Detta har lett till kritik mot stadens hantering av IT-projekt och väckt frågor om hur framtida digitaliseringsinitiativ bör genomföras för att undvika liknande situationer. I dagsläget har inga nya uppgifter framkommit om att Esset skulle återupptas eller ersättas av ett annat system trots att digitalisering står högt på agendan. Stockholms stad fortsätter att använda och utveckla det äldre systemet Paraply för att möta behoven inom socialtjänsten. När det gäller behoven så finns det inga enligt Socialtjänstens chef Veronica Carstorp Wolgast som vägrar träffa oss. Eller så är det inkompetens på beställarsidan?
Själv har jag deltagit i ett tiotal kommunala och statliga upphandlingar av IT-system och vet att den upphandlande parten (staden) inte direkt är experter på processen upphandling och att experter (som jag) på detta anlitas istället. Gärna kommer dessa experter från stora IT-bolag som EY, Tieto och Deloitte; och ytterst sällan rekommenderar dessa att lägga ner, utan försöker hellre mjölka ur de sista slantarna. Att sedan de upphandlande måste vara delaktiga själva i projektet, kommer som en överraskning och finns inte med i budgeten. På ena sidan giriga konsultbolag som lever på detta, på andra sidan statsanställda utan kompetens eller tid. Mitt emallan ser de hemlösa ytterligare en vinter framför sig, dock med ett överflöd av gratistjänster subventionerade av staden. Att bygga bort detta är inte tal om, det finns för många som tjänar på detta och så finns det ju inget behov.
Men det finns ytterligare ett sätt att bygga system idag – det agila. Att bygga iterativt och småskaligt med ömsesidig riskdelning. Hör av er till noQ om ni vill bygga bort hemlösheten. Vi tror, tvärt emot Veronica, att det finns ett behov för digitalt stöd åt hemlösa och deras stödpersoner. Det kallas innovation och medkänsla.
/Ove Holmberg, grundare noQ ove@noq.nu
